Nieuwe Audi van de politie haalt 250 kilometer per uur in 7 seconden

De politie heeft sinds kort nieuwe snelle Audi’s. De nieuwe Audi A6 heeft een topsnelheid van ruim 250 kilometer per uur. De nieuwe snelle Audi is het antwoord van de politie op boeven die steeds vaker gebruik maken van snelle gestolen auto’s en vaak niet te grijpen zijn met normale politieauto’s.

“De auto is echter niet te vergelijken met een gewone politiewagen. De Audi heeft een topsnelheid van ruim 250. Nul tot honderd doet deze gepantserde wagen in zeven seconden. En door de koppel van 580 Nm (newtonmeter) word je in je stoel gedrukt als de auto optrekt”, vertelt een agent. Maar niet alle agenten mogen in de nieuwe Audi van de politie rijden.

“Agenten die in deze auto rijden moeten allemaal een aanvullende opleiding volgen. Hierin leren we de grenzen van de auto kennen, zoals het remmen op hoge snelheid. Ook oefenen we in de opleiding het klemrijden van verdachten: hoe kunnen we met meerdere Audi’s het beste een auto ‘inboxen’, zodat dit zo veilig mogelijk gebeurt voor zowel de bestuurder, agenten als overige weggebruikers. Dit vergt nogal wat oefening en coördinatie”, aldus Gijs Kuypers, leidinggevende bij Team Verkeer van de politie.

Navigatie
Van binnen is de Audi hetzelfde uitgerust als een gewone politieauto. Achterin liggen extra kogelwerende vesten en materialen om de eerste opvang te verzorgen bij incidenten. Voorin zit de nodige politie-apparatuur, zoals navigatie en een systeem om informatie over incidenten te lezen. Ook kunnen de dienders informatie opvragen over verdachte voertuigen.

Op het dak zit een speciale lichtbalk met stroboscoop. “Als we een verdacht voertuig klemrijden zetten we de stroboscoop aan. Hierdoor wordt de achterliggende auto verblind. Je ziet echt niks meer als je daar inkijkt”, aldus de verkeersagent.

80.000 euro
Met een prijskaartje van ongeveer 80.000 euro bij de dealer is de auto aanzienlijk duurder dan de gemiddelde politieauto. ,,En daar komt dan nog ongeveer tien à vijftienduizend euro bovenop aan apparatuur en bepantsering”, vertelt Kuypers achter het stuur.

“Er was dringend behoefte aan snellere auto’s binnen de politie en de SIV is daarop het antwoord. Met dit voertuig kunnen we achter de daders aan van ‘high impact crimes’, zoals overvallen en plofkraken. Zij proberen met snelle wagens willen en wetens uit handen van de politie te blijven.”

“Een gewoon politievoertuig, zoals een Volkswaren Touran, is niet opgewassen tegen de auto’s waarin deze criminelen rijden. Deze Audi wel. Ook zetten we de SIV in tegen notoire verkeershufters.”

Tot eind jaren 90 reed de verkeerspolitie rond in de bekende witte Porsches. Deze werden destijds opgevolgd door de Mercedes-Benz 190E, tegenwoordig zijn het snelle Volvo’s. Deze rijden nu nog bij de Landelijke Eenheid en enkele verkeersteams, maar ook deze worden vervangen door de Audi A6.

In de eenheid Oost-Nederland komen drie SIV’s te staan. Zij worden gestationeerd in Apeldoorn, Zwolle en Ewijk.

“Verspreid over het land rijden nu circa 45 Audi’s rond”, vertelt Kuypers. “In de toekomst wordt dit aantal uitgebouwd tot meer dan negentig. Hierdoor moet een landelijk dekkend netwerk van snelle voertuigen ontstaan, zodat als het nodig is snel kan worden ingegrepen.”